TRABZON
K?LT?R
CO?RAFYA
TRABZON RES?MLER? TRABZONUN YAYLALARI
Bilinen tarihi ge?mi?i en
az 4000 y?l ?ncesine dayanan Trabzon, konumu itibar?yla
tarihin b?t?n evrelerinde t?m d?nyan?n ilgisini ?ekmi? ender
kentlerden biridir. Co?rafi ?nemi, tam bir ge?i? noktas?nda
bulunmas?, de?i?ik medeniyetlere ev sahipli?i yapmas?
Trabzon'u ?nemli k?lan etkenlerin ba??nda gelmektedir.
B?ylesine k?kl? ge?mi?e sahip bir kentin k?lt?rel hayat? da
renkli olmak zorundad?r. Bir kere Trabzon bildi?imiz "kent
k?lt?r?"n? y?zy?llardan bu yana b?nyesinde ya?atmaktad?r.
Ticari ve idari merkez olarak Trabzon'da y?zy?llar?n ?tesinden
bu yana kurulu bulunan e?itim-k?lt?r-ticaret merkezlerinin
varl??? ketin etraf?yla birlikte canl? ve s?regelen bir
k?lt?rel birikime sahip oldu?unun g?stergesidir.
B?y?k T?rk Padi?ah? Fatih
Sultan Mehmet'in Trabzon'u 1461'de fethinden sonra daha da
geli?en Trabzon'da k?lt?r kurumlar?n?n varl?klar?na bir ?ok
tarihi belgede rastlamam?z m?mk?nd?r. Cumhuriyetin ilan?ndan
sonra Mustafa Kemal ATAT?RK'?n "Halk? zeki, ?retken, giri?imci
ve ?al??kan" olarak nitelendirdi?i Trabzon'da ?ok gayretli
?al??malar yap?lm??, e?itim ve k?lt?r hareketlerine b?y?k ?nem
verilmi?tir.
D?nyaca ?nl? gezginlerin
ziyaret etti?i Trabzon, y?zy?llar boyunca, b?t?n d?nyan?n
ilgisini ?ekmi?tir. Ksenophon'dan, Evliya ?elebi'ye,
Fallmerayer'den, Frunze'ye kadar y?zlerce seyyah?n ziyaret
edip d???ncelerini tarihe birer belge olarak aktard?klar?
"seyahatnamelerde"ki ana bulu?ma noktas? "gizemli do?as?,
co?rafi konumu, Orta Asya, Kafkasya, Uzakdo?u, Ortado?u'nun
?stanbul ve Avrupa ile ili?kisinde ?nemli bir ticaret ve
k?lt?r merkezi" olu?undan kaynaklanan kentin
vazge?ilmezli?idir.
?limizde K?lt?r Bakanl???
taraf?ndan tescillenmi? ve koruma alt?na al?nm?? 550 tarihi
tescilli k?lt?r varl??? bulunmaktad?r. Bunun yan?s?ra "Tabiat
Varl???" olarak belirlenmi? ve koruma alt?na al?nm??
b?lgelerimiz de bulunmaktad?r.
?l merkezi ve il?elerde
say?s?z tarihi esere rastlamak m?mk?nd?r. Bunlar?n
ba?l?calar?n? ??yle s?ralayabiliriz :
"Trabzon Kalesi, Kalepark,
Yenicuma Camii, Cephanelik, Su Kemerleri, Ak?akale, Ayasofya,
K???k Ayvas?l, Ortahisar Camii, Molla Nakip Camii, Kudrettin
Camii, H?sn? G?ktu? Camii, K?zlar Manast?r?, Kaymakl?
Manast?r?, Ku?tul Manast?r?, Sumela Manast?r?, Santa Maria
Kilisesi, G?lbaharhatun Camii, ?skenderpa?a Camii, Tophane
Hamam?, Sekiz Direkli Hamam, Meydan Hamam?, ?e?meler,
K?pr?ler, Atat?rk K??k?, Memi?a?a Kona??, Erdo?du Bey Camii,
Musa Pa?a Camii, Sara?zade Medresesi, Ortahisar
Muvakkithanesi, Emir Mehmet T?rbesi, Hamzapa?a T?rbesi,
Bedesten"
Karadeniz k?y?s?nda
kurulmu? en eski kentlerden biri olan Trabzon'da yukar?da
k?saca isimlerini sundu?umuz eserlerin d???nda her bir k?yde
ve mahallede sevimli ?e?meler, evler, k?pr?ler bize tarihin
ge?mi? sevimli y?z?n? yans?tmaktad?r. Ak?aabat Orta Mahalle,
S?rmene evleri, Ortahisar mahallesindeki eski T?rk evleri,
konaklar bug?n bile i?levlerini y?r?ten di?er irili ufakl?
tarihi eserlerin hepsi ilimizin birer k?lt?r ve tabiat
varl???d?r.
Horon bir tutkudur
Trabzon'da Kemen?enin k?vrak sesi bir yerden yank?lanmaya
g?rs?n, ya da davulun zurnan?n na?meleri i?itilmeye... Ba?lar
?nce ayaklar oynamaya. Sonra eller havaya kalkar... Sonra bir
sihirli alemin i?inde geni?ler de geni?ler horonun
halkas?...
Horon gibi canl?, h?zl? bir
halk oyunu yoktur. V?cudun t?m?n?n i?tirak etti?i yegane
oyundur denilebilir horona. Genelde erkek ve kad?n diye
horonlar? ay?rmamakla birlikte erkek horonlar?n?n daha sert,
kad?n horonu ise daha yumu?ak fig?rlerle oynanmaktad?r.
Horon dizisi iki ki?iden
olu?sa bile i?lerinden biri mutlaka horonba??d?r. Horonu ya
?alg?c? ya da i?lerinden usta olan bir horoncu y?netir.
Horoncular?n co?kular?n? canl? tutmak, horon kurmak, a?a??
almak, de?i?ik horon d?zenine ge?mek i?in horoncuba?? farkl?
komutlar verir. Horoncular ?y?r?y?r?, dik oyna, kim ula,
dikkat dikkat, ha u?ak ha, ala?a??, ula ula, alo?lu, kim kim
kim, ?a?ma, horonu bozma, taktum,...? gibi horoncuba??
taraf?ndan verilen komutlar?n ne anlama geldi?ini bilirler ve
horon d?zenini buna g?re s?rd?r?rler.
D?z Horon :
Genellikle kad?nlar taraf?ndan davul zurna,
kemen?e e?li?inde oynan?r.
Ak?aabat Sallamas? :
Genellikle davul, zurna e?li?inde Ak?aabat
y?resinde oynan?r, erkek oyunudur. S?ksara'ya ge?i? ?ncesi bir
oyundur. A??r bir yap?ya sahiptir, giderek h?zlan?r.
S?ksara
:Trabzon halk?n?n karakteristik yap?s?n?
simgeleyen en ?nemli horon t?rlerimizdendir. Atak, canl?
v?cudun b?t?n b?l?mlerinin harekete ge?ti?i k?vrak ve sanat
g?c? y?ksek bir oyundur. Kemen?e ile ve davul, zurna ile de
oynanabilir.
K?z Horonu
:D?z horondur. Hareketleri basittir. T?rk?
e?li?inde de oynan?r. Atma t?rk?leri me?hurdur. Oyun esnas?nda
s?ylenen t?rk?ler bu oyunu ilgin? k?lar. Kemen?e ile
oynan?r.
S?rmene
Sallamas? :?zg?n ve hareketli bir oyundur.
Kemen?e ile oynan?r. Davul ve zurna ile de oynan?r. ?zellikle
S?rmene'de oynanan bu oyunun ?zel fig?rleri zevkle
izlenir.
B??ak Oyunu
:?ki ki?i taraf?ndan b??akla oynan?r. M?zik ve
ritm s?ksaraya ?ok benzer. Kar??l?kl? bir sava??, m?cadeleyi
and?ran fig?rleri vard?r. Oyuncular?n ellerindeki b??aklar?
?ok iyi kullanmalar? gerekir, yoksa oyunun heyecan? i?inde
birbirlerini yaralayabilirler.
Vaybeni
:Genellikle ?aykara ve ?evresindeki k?ylerde
oynan?r. T?rk?ye dayal? oyundur. At??mal? t?rk?lerin
s?ylendi?i horonda bir taraf?n s?yleyecek s?z? kalmayana dek
devam eder.
|